Para Pengikut..

Sunday, 16 October 2011

IKHLAS untuk manusia lupa diri.

Salam..
Korang pernah tak berdepan dengan situasi yang bilamana seseorang sedang susah dan perlukan pertolongan, korang hulurkan tangan bantu selagi terdaya dan bila mereka dah senang bahagia terus budi dan jasa korong ibarat macam ta*i. Atau apa peribahasa yang lebih sesuai? Kacang lupakan kulit juga mungkin.

Pisang emas dibawa belayar masak sebiji diatas peti hutang emas boleh dibayar hutang budi dibawa mati.

Itulah. Kau hutang dengan Saodah 50sen tak dapat bayar tahun ini tahun depan boleh bayar lagi. Kalau berhutang budi pulak kau nak bayar dengan apa?

Dengan body? Oh!sori naik lori.

Itulah. Bila orang buat baik dengan kita, ingatlah kebaikan dia sampai bila-bila. Jangan bila kita dah senang terus lupa diri. Sebab dunia ni bulat. Hari tu kita kat bawah kita mintak tolong dgn dia yg kat atas. Tak kan esok lusa bila kita kat atas kita nak pijak dia kat bawah. Malu la beb. Dah senang jadi manusia lupa diri. Takde maruah ke? Esok lusa bila kita jatuh duk bawah balik tak malu ke nak mintak tolong dengan dia lagi?? Baik tutup kepala dengan kotak.

Kadang-kadang serik juga bila kita buat baik dengan orang, tapi orang balas kejahatan pada kita. Rasa macam 'malas haku tolong. Bukan dia nak kenang jasa aku pun'. Tapi bodohlah aku kalau fikir macam tu. Itu namanya buat baik untuk dapat nama. Bukan itu yang mak ayah ajar. Bukan itu yang tok wan ajar.

Bila kita buat baik ingat satu perkara je. IKHLAS. InsyaAllah Tuhan akan terima amalan kita dan tercatat di sebelah kanan.

Bila kita IKHLAS kita akan rasa ok je bila orang buat macam-macam kat kita. Tiada rasa sakit hati, geram, benci dan rasa negatif yang lain.
 
ok. IKHLAS. Fine.


1 comment:

  1. kadang-kadang wat bnda sebab terpaksa,,bukan lahir dari hati y ikhlas pon

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...