Para Pengikut..

Sunday, 12 August 2012

Lihat kekurangan diri sendiri dahulu.

Salam uolls

Kalau kita tak suka tentang satu sikap buruk yang ada pada seseorang, fikirlah mungkin orang akan benci tentang sepuluh sikap buruk yang ada pada diri kita.

Ambik contoh yang paling mudah adalah bila kita menyewa dengan beberapa orang kawan. Dah nama pun rumah sewa kan kadangkala akan ada seseorang yang perangai pelik bin ajaib sikit kan. Katakan kita tak suka kat sorang housemate yang suka melenting tak tentu pasal. Tak suka tahap menyampah betul. Tapi cuba kita muhasabah diri kita. Mungkin kita memang seorang yang sopan santun gadis melayu terakhir yang bersikap cool tak pernah marah-marah denga haousemate.

NAMUN sebaliknya berlaku bila kita dirumah sendiri. Bengisnya bukan main. Silap haribulan kucing dengar kita bagi salam je terus menyorok bawah almari. Mungkin kawan yang suka melenting tadi punya sikap positif yang lain seperti pandai memasak, seorang yang tabah tak mudah menangis, tak cepat mengalah dan macam-macam sikap positif lain yang tak kita sedari dek kerana telah melabelkan TAK SUKA hanya kerapa sikapnya yang suka melenting.

Sedangkan cuba kita perhati diri kita. Adakah kita punyai sikap positif yang lainnya selain seorang yang cool tak mudah melenting. Adakah kita pandai masak? Adakah kita seorang yang kuat semangat?tak mudah menangis?pandai mengemas rumah?pandai menjaga hati ibu bapa?.

 Itulah.

Kita tak nampak kekurangan diri sendiri kerana asyik memandang kekurangan pada orang lain. Terima lah keburukan orang lain kalau kita tak mampu untuk menasihati mereka

2 comments:

  1. betol.. betol.. betol..
    #upin ipin.

    ReplyDelete
  2. asma : hehe..kadang2 la btol kan..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...