Para Pengikut..

Saturday 22 September 2012

Memuji di depan mengeji di belakang.

Salam uolllss..



1) Seseorang yang suka memuji di hadapan. Tapi mengeji di belakang.

2) Seseorang yang tak pernah puji depan-depan kita, tapi kita selalu dengar manusia bercerita yang dia selalu cakap baik-baik tentang kita.




Korang prefer yang mana?


Situasi satu.
Saya bukan jenis suka memuji orang. Jadi saya akan rasa rimas kalau ada yang memuji tambah-tambah menda kecik pun boleh jugak nak puji. ‘Wow, sedapnya awak masak megi neh??’**Motif la masak megi pon nak puji kan. Bukan masak rendang. Tu as example lah. Bila orang puji lantas hati saya mesti berdetik. Ikhlas ke neh? Kalau ikhlas simpan puji dalam hati. Sebab kadang-kadang puji-pujian terhadap manusia yang melampau-lampau akan buat kita hanyut seketika. Kita yang memuji mugkin tiada niat nak melambung-lambung mereka di awangan, namun mereka yang dipuji akan rasa macam tu. Akan terkesan dihati. Yer. Bila saya tulis ni baru saya perasan saya memang sukar memuji. Kalau memuji pun menda tu akan automatic keluar dari mulut. “Wah, lawa baju awak. Baju baru eh”. Yeah. Truly, baju awak seyes lawa. Satu lagi bila kita asyik duk memuji seseorang dan satu hari bila ada perkara yang kita tak puas hati dengan dia dan kita luahkan pada seseorang mesti akan timbul isu “Kau apehal, ari tu duk memuji sangat dia tu baik hati, cantik, comel, lawa..hari ni kau cakap dia pakai baju koyak pulak”. Adeh.



Situasi dua.
Bila kita masak kita tunggu dia komen. Senyap je. Aku masak ni sedap ke tidak? Kurang garam ke, terlebih manis ke?? Susahnya nak memuji kan. Kita duk tertunggu-tunggu la bila satu hari dia nak cakap “sedapnya awak masak neh”. Haaa. Haru jugak. Kesian kau. Kemarau pujian kan. Tapi tup-tup dengar orang duk sembang-sembang “Ada orang cakap awak masak sedap, hari ni awak masak lah yer”. Ngeh ngeh. Baru lah rasa diawangan-awangan.


Korang suka yang mana? Suka memuji atau dipuji. Atau dua-dua tak suka??


Biasalah. Musim-musim berPJJ dulu. Duk belek-belek gambar en.beliau. Kemudian masa tu pulak ada cerita Mahabbah. Yang Fathia berlakon tuh. Gilewww setia tunggu depan tv tengok cerita tu hokeh. Pastu leleh-leleh air mata nangis sebab sedih sangat. Kemudian ada OST lagu Kapan Lagi. Haha. Kemain semangat terus wat montaj.












No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...