Para Pengikut..

Monday, 7 September 2015

Makanan pantang larang orang tua-tua semasa mengandung.

Salam uollss..
 
Nak membebel kejap yer blog.
 
Ibu yang preggy ni mesti korang biasa jumpa orang tua-tua larang makan itu ini, buat itu ini kan. Korang sebulatnya terima ke? ke buat-buat tak endah jer??
 
Saya selalu jumpa pendapat orang tua yang tak sama. Sini cakap tak boleh makan, sana cakap boleh jer. Lastly kita akan percaya mak ngan mak mertua jer. Bila kita makan masak lemak jantung pisang ada yang cakap orang mengandung tak boleh makan. Owhhh.. Yeke. Padahal kita makan kat rumah mak kot. Mak yang masakkan. Kalau tak mesti mak dah larang makan kan. Then tanya mak sebenarnya boleh makan tak. Mak siap kata dulu kalau mengandung memang kerap makan sebab jantung pisang baik untuk perbanyakkan susu ibu. Thehe. Dan dan kita gugel terus 'khasiat jantung pisang untuk ibu hamil'. Nah betul pon cakap boleh melancarkan pengaliran susu ibu. See, internet dihujung jari kan. Tapi nak gugel pon tengok jugak link tu dari mana. Pastikan dari sumber-sumber yang boleh dipercayai lah.
 
Then hari tu jumpa sedara asben, lama tak jumpa last jumpa masa raya. Jumpa tu macam-macam la beliau nasihatkan saya jangan makan itu jangan makan ini. Dengan alasan-alasan lagi kenapa tak boleh makan. Tuptup beliau cakap pucuk midin pon tak boleh makan. Pucuk midin ni macam pucuk paku tu la tapi kaler merah-coklat tu. Uishhh. Tak boleh makan ke kita tanya balik konfius. 'Jangan makan nanti takut jatuh (gugur)'. Gulp. Telan liur. Kita ni selalu je makan. Bukan hari-hari tapi weekend je mesti makan umah mak. Asben pun suka. Selalu jugak masak lemak pucuk midin time asben balik. Kita pon angguk je la pasrah.
 
 
 
Tanya mak pulak mak cakap ok je. Orang dulu-dulu kalau takde lauk nak masak pegi cari pucuk midin ni la jadikan lauk. Kadang-kadang hari-hari makan. Mak anak 12 orang semua selamat Alhamdulillah. Minggu lepas mak carik lagi pucuk midin keliling rumah. Campur dengan daun-daun lain jugak tak tahu apa nama saintifiknya. Kali ni mak carik daun cekur manis banyak-banyak sampai nampak daun cekur manis tu jer dalam periuk. Mak kata elok untuk HB rendah macam ai ni la. Saya pun terus la gugel. Internet di hujung jari katakan. Gugel khasiat pucuk midin dan daun cekur manis. Terbukti la ada khasiat-khasiatnya tersendiri kan. Kadang-kadang apa yang orang tua cakap ni kita tak boleh bulat-bulat dengar, kena kaji jugak, tanya banyak pendapat jugak. Mungkin apa yang mereka tau tu terjadi secara kebetulan.
 
Macam nenas dan tebu. Ada orang cakap bila kandungan dah 7 bulan ke atas boleh je nak makan nenas, minum air tebu. Tapi jangan terlampau-lampau banyak la kan. Kita sendiri memang tak pernah sentuh la sepanjang preggy terutama nenas dah bertahun tak makan kot. Start kawin memang tak pernah makan. Kadang-kadang kalau pegi kenduri diorang buat acar nenas + timun memang kita tak usik terus. Mungkin sebab dah terbiasa tak makan jadi tak kisah pon kalau tak makan.
 
So, bergantung la atas pendapat masing-masing.
Yang penting kena hormat pendapat dan pandangan orang. Peace yooo!
 
 
P/S: Tadi checkup Alhamdulillah hb makin naik. Tak tau la sebab makan daun cekur manis kot eh.

5 comments:

  1. wah wah tahniah... =D

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehehehehe....tqvm!!!!

      Delete
  2. naik berapa dah awk..hihi.. stress jgk kalu hb asik tak naik2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. naik 10 plus2 je awk.ok la dari tak naik.haha.

      Delete
  3. aida memang berjaga2 time pregnen hingga abis pantang.
    aida ni kolot skit.
    semua petua aida ikut.
    walaupun ada org kata tu semua tak betul.
    maklum la, lain org lain cara... lain kerenahnya.
    so, pada aida aida suka ikut petua or pantang larang org tua :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...