Para Pengikut..

Tuesday 22 March 2011

Nikah di masjid tak sah?


Terkedu sekejap bila seorang anggota Majlis Fatwa berkata ‘menjadikan masjid sebagai lokasi akad nikah adalah menyimpang dari amalan Rasulullah’. Lagi beliau berkata Rasulullah pernah mengingatkan umat Islam supaya tidak melakukan akad nikah dalam masjid kerana ia meniru penganut Kristian yang menikah dalam gereja dan Yahudi di rumah ibadat mereka dan beliau berkata adalah lebih baik akad nikah dilakukan di rumah pengantin.


Betul ke? Baru jer berangan nak nikah kat masjid. Theee.

Pastu hari nie keluar lagi dalam paper..

Penggunaan masjid sebagai tempat untuk upacara akad nikah tidak bertentangan dengan Islam dan boleh diamalkan selagi ia mengikut peraturan ditetapkan agama.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom, berkata ia juga memudahkan imam masjid menjalankan upacara itu selain menjadi perantara untuk menyebarkan dakwah apabila ramai yang datang ke masjid untuk menjalani akad nikah.

“Ia memudahkan kerja imam kerana kerana mereka mungkin perlu menikahkan lebih dari satu pasangan dalam sehari. Jadi lebih mudah ia diatur di masjid kerana imam tidak perlu membuang masa untuk pergi ke banyak lokasi perkahwinan"

(copy paste from BeritaHarian online)

okai. Lega. Heee.



4 comments:

  1. muahahaha.... sudah la kamu... nikah kat umah suda.. muahaha

    ReplyDelete
  2. sweetSyaza :
    uikss..

    HH :
    haha.tak mo.tak mo..nak mesjid jugak..=)

    ReplyDelete
  3. masjid mana ?
    *tanya siap-siap*

    ReplyDelete
  4. Anem : gluppp!! *masih dalam perkiraan..hee..*

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...