Para Pengikut..

Saturday 21 March 2020

Hari ke-3 Perintah Kawalan Pergerakan

Salam uollss..

Berkawalan pergerakan di rumah mil. Petang Khamis asben balik untuk ambik saya dan Daniel bawak ke rumah mil. Risau dia nak tinggalkan isteri dan anak berdua. So lepas kemas baju semua malam tu lepas isyak gerak balik Dungun. Sebelum tu singgah rumah kawan beli hand sanitizer senang nak bawak dalam beg kemana pergi. Odw balik Dungun ada roadblock. Bersoal jawab la dulu dengan pak polisi.
"Dari mana ni"
"Nak kemana"
"Berapa orang dalam kereta ni"

So lepas dah berpuas hati geraklah kami. Tetiba nervous tengok sorang polis tu siap bawak senapang ko. Alhamdulillah sampai dengan selamat.

JUMAAT

Dia punya penangan kawalan pergerakan ni lain macam. Asyik lapar jer. Pastu macam bosan sangat duk rumah padahal selama ni bukan jenis kaki berjalan sangat pun. Saya punya bosan sampai tiap kali lalu kat sinki mesti nak basuh apa jer ada kat sinki even sebiji sudu. Haahah. Konon kebosanan sangat yer dak.


Breakfast masak nasi goreng ikan.
 Yang asben ni tengahhari dah makan nasi. Pastu nampak kerepok lekor suruh goreng kerepok pulak. Macam-macam la nak mengunyah nak tunggu malam tu.

Petang lepas asar pergi rumah tok. Tok dari minggu lepas dah tak boleh jalan dah. Duk baring jer. Pergi jugak janji tak singgah ke mana-mana lah. Sampai rumah tok tetap basuh tangan dengan sabun even takde singgah memana. Odw balik rumah barulah plan nak masak apa untuk makan malam. Lalu kat pasaraya tengok bukak lagi so singgah la kejap. Saya sorang jer masuk.

Tak pernah dalam sejarah hidup jantung saya berdegup kencang masuk ke pasaraya sebab takut. Terpaksa pergi jugak sebab stok takde. Masuk pasaraya tu seriously jalan laju-laju ambik barang tak toleh kiri kanan. Aim barang yang nak beli jer takde kuasa dah nak pilih dan bandingkan harga ke apa. Nampak lorong tu ramai orang rela lalu lorong jauh sikit supaya tak bersentuhan dengan sesiapa. Kat kaunter pula beratur sedepa dengan orang depan. Bawak duit dalam poket je okey tak bawak handbeg dan wallet. Hand sanitizer pun letak dalam poket jugak. Dah siap beli barang letak dalam bonet. Sebelum masuk kereta gosok tangan dengan hand sanitizer.

Yang saya tak faham ada jer yang batuk tak pakai mask. Nak jer saya sound kat situ "ko batuk tu tutup mulut lah wehh" takde kesedaran sivik betul.

Risau dengan keadaan esok dan hari mendatang macam mana. Semoga Allah jauhkan kita dah keluarga dari bencana ini. Aamiin.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...