Para Pengikut..

Friday 1 January 2021

Resepi kek margerin pelangi.

 Salam uollss..

Actually resepi ni dari blog aunty Azie Kitchen. Saya percaya ramai kawan-kawan diluar sana suka follow resepi aunty Azie ni. Resepinya mudah dan sedap. Dari mula-mula saya kahwin hidup dirumah sendiri memang bukak blog beliau. Nasi ayam,  mee soto, mee kari apa sajalah. Keyword kat google tu nak cari masakan apa-apa mesti tambah Azie Kitchen kat belakang. Haha. Okey jom cek resepi ni. Sedap tau. Simple jer okey.

Resepi Kek Marjerin 


Bahan bahan:

1 cawan gula halus (Saya tak letak penuh pun)

1 cawan marjerin. (Saya guna cap pelangi)

1 1/2 cawan gandum

1 sudu kecil baking powder

3 biji telur (Saya pakai saiz B)

1 penutup esen vanilla

Pewarna yang korang suka. This time saya pilih color pink dan hijau.

Okey jom kita mulakan.

Mula-mula pukul gula dengan marjerin sampai bertukar warna kuning putih macam tu. Saya guna whisk jer.

Lepas tu masukkan telur. Jangan masukkan sekaligus tau. Masuk sebiji pukul,  masuk lagi sebiji pukul. Macam tu sampai habis tiga biji tu.

Kemudian baru masukkan tepung gandum dan baking powder. Make sure ayak tepung-tepung ni semua. Kemudian last sekali masukkan esen vanila. 

Belum bakar lagi dah semerbak bau tau. Asingkan kepada dua bekas kemudian masukkan  color berbeza bagi setiap bekas.

Oles loyang dengan margerin sikit,  lepas tu masukkan adunan secara selang-seli. Then lorekkan sesuka hati korang. Saya lorek pakai chopstick.

Jangan lupa panaskan dulu oven korang 5 hingga 10 minit. Dah siap lorek tadi masukkan dalam oven dengan suhu 180 darjah selama 40 minit. 

Tingggg. Dah siapppp.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...