Para Pengikut..

Klik Me =)

Tuesday, 28 August 2012

Cerita Eidulfitri kami

Salam uolls.


Wah. Seminggu bercuti rasa dah berkarat otak nak menulis dalam entri. Ewah. Kemain kan. Rasanya belum terlambat untuk saya ucapkan SELAMAT HARI RAYA. MAAF ZAHIR & BATIN buat korang semua. Maklumlah sebelum raya hari tu tak sempat nak ucap kat belog kan.
Jadi sebab malas nak taip banyak-banyak entri segalanya tentang cuti seminggu berhari raya akan dikumpulkan dalam satu entri ini. Cuti seminggu terus jadik pembelog yang pemalas. Dushhh.

******

Ok. Sebenarnya raya tahun ni jugak merupakan raya paling sadis bagi saya. Hari Rabu yakni tiga hari sebelum raya saya dah mula rasa tak sedap badan. Tekak rasa perit dan badan rasa lesu. Simpton apekah?? Sebenarnya ia cumalah simpton virus demam mula menyerang. Hari Rabu tu saya betul-betul tertidur atas meja opis. Maafkan saya bos. Badan tak larat sangat sampai tertidur. Tapi saya degil tak nak ke klinik. Waktu berbuka puasa langsung tak boleh masuk makanan, minum perahan limau nipis + garam. Rasa lega sikit.

Hari Khamis badan dah rasa segar sikit. Tapi masih rasa tak larat.
Malam Khamis tu saya bawak adik dan Jojo pergi shopping raya di Syahbandar. Gagahkan jugak pergi sebab hari Jumaat dan Sabtu dah tahu jalan jammed haruslah kereta malas nak masuk bandar.

Hari Jumaat encik suami pulang. Siang mengikut beliau kesana-kemari beli apa yang belum cukup untuk keperluan rumah. Padahnya kuat sangat berjalan sampai malam tu badan dah mengigil2. Malam keluar carik klinik yang bukak 24 jam. Tapi sebab ramai sangat orang so balik macam tu jer. Langsung dah tak rasa nak beraya. Nasib baik baju raya dah siap basuh iron awal-awal. Tapi malangnya saya tak sempat shopping songkok raya untuk suami. Sobbb.

Hari Sabtu pergi klinik. Sebab tak larat sangat terpaksala bukak puasa. Makan ubat dan satu hari sehari sebelum raya tu kerja saya hanyalah tido bangun tido bangun sampai ke malam. Sedangkan en.beliau duk tungkus lumus pergi ambik tempahan sate, rebus nasi himpit, macam-macam yang dibuatnya. Saya cuma tersedar jam 11.45 malam dia kejutkan sebab dia cakap nak keluar tengok orang main mercun bunga api macam malam ambang merdeka tuh. Pastu mata saya dah terpejam sampai ke pagi raya. Sangat SADISSSS.

Tapi Alhamdulillah. Pagi 1 Syawal badan dah segar sedikit. Jadi mampulah untuk beraya. Walaupun dengan meminjam suara rockerss.

******
Raya tahun ni adalah raya pertama sebagai seorang ISTERI. Perlu ke bold dan capslock? Muahaha.

Alhamdulillah. Selama ni tak dapat mintak maaf depan-depan. Mintak maaf dengar suara tengok msg je. Tahun ni dapat bersalam-salaman. Rasa syahdu sangat salam dengan suami dipagi raya. Ewahhhh. Ok. Stop sebelum ada yang muntah biskut almond london kan.



Kesian suami bila isteri demam sampai songkok raya pun tak sempat nak beli. Ampunkan saya. Errr.. Tapi awak pun tak kisah kan. Sebab takut rambut rosak. Muahaha.
Raya tahun ni tema kami kaler grey. Mula-mula plan nak pakai cream sama kaler ngan baju melayu nikah en.beliau. Tup-tup cari baju saya yang kaler cream tak jumpa. So, en.beliau pun decide nak pakai baju grey raya tahun lepas. Hiks. Sian en.beliau pakai baju recycle jer.

Raya pertama adalah di kampung saya.
Weeeeeeeeee.....=)
Sesi bersalaman dengan ayah bonda dan sesi hulur duit raya. Dah besar panjang kita la pulak hulur duit raya kat mak ayah kan =)

Mak saya. Heee. Sama tak??

Ayah dan cucunya.

Seperti biasalah pagi raya adalah aktiviti makan-makan dan ziarah mak sedara dan jiran keliling rumah. Lepas tu duk rumah tunggu orang datang *buatkanair.

Pergi rumah sedara ambik gambo disana. Tapi tuan rumahnya takde dalam gambar. Theeheee..

Malam raya pun sempat lagi ziarah umah sedara mara sebab raya kedua saya dah raya ke kampung en.beliau.

Raya kedua keluarga mertua datang raya kerumah. Kemudian kami konvoi dua buah kereta balik ke kampung en.beliau di Air Lanas. 1st time rasanya merasa aura balik kampung. Sebelum ni tak pernah pun balik kampung sebab rumah tok sebelah kampung jer. *Balik kampung ngan beskal jer.

Jammed teruk pulak. Bertolak jam 11 pagi sampai ke Air Lanas jam 5.00 petang. Haru betul. Jadi raya kedua adalah beraya dalam kereta saja jawabnya.

Sebenarnya tahun lepas pun saya beraya ke kampung en.beliau. Masa tu tak kenal rapat lagi dengan sedara mara en.beliau. So, tahun ni barulah boleh kenal dengan lebih mesra. Yang pastinya diorang sangatlah meriah. =). Alhamdulillah.

Raya ketiga tiba-tiba je mak cik en.beliau cakap nak pegi mandi air terjun. On the spot. Terus semua bersiap-siap. Pergi tiga buah kereta. Mula-mula malas nak mandi. Alasan tak nak mandi sebab nak dukung Soffya. Haha.


Tup-tup tengok orang lain syok berendam terus kaki gatal berendam jugak.
Ini budak memang hantu air. Pantang kalau ajak pergi mandi air terjun dia lah yang paling awal terjun and paling lewat naik ke darat.


Lama jugak raya kampung en.beliau. Terima kasih sangat sedara mara en.beliau yang sangat ramah semuanya. Raya kelima pulak menuju ke rumah mak sedara en.beliau kat Bachok pulak. Sedara belah ayah en.beliau. En.beliau la yang teruja eksaited sangat nak jumpa sepupunya yang 10 tahun lebih tak jumpa. Pastu dah jumpa sepupu terus lupa kat isteri ni eh.

^_______________^

Takpe. Takpe. Bagi peluang diorang berjejak kaseh.


Alhamdulillah. Raya tahun ni sangat bermakna.
 Terima kasih Tuhan kerana melengkapkan hidup saya dengan kehadiran en.beliau.
Amin.


p/s : sebenarnya nak upload banyak gambar tapi internet sangatlah slowww. Sobbbss.



Sunday, 12 August 2012

Lihat kekurangan diri sendiri dahulu.

Salam uolls

Kalau kita tak suka tentang satu sikap buruk yang ada pada seseorang, fikirlah mungkin orang akan benci tentang sepuluh sikap buruk yang ada pada diri kita.

Ambik contoh yang paling mudah adalah bila kita menyewa dengan beberapa orang kawan. Dah nama pun rumah sewa kan kadangkala akan ada seseorang yang perangai pelik bin ajaib sikit kan. Katakan kita tak suka kat sorang housemate yang suka melenting tak tentu pasal. Tak suka tahap menyampah betul. Tapi cuba kita muhasabah diri kita. Mungkin kita memang seorang yang sopan santun gadis melayu terakhir yang bersikap cool tak pernah marah-marah denga haousemate.

NAMUN sebaliknya berlaku bila kita dirumah sendiri. Bengisnya bukan main. Silap haribulan kucing dengar kita bagi salam je terus menyorok bawah almari. Mungkin kawan yang suka melenting tadi punya sikap positif yang lain seperti pandai memasak, seorang yang tabah tak mudah menangis, tak cepat mengalah dan macam-macam sikap positif lain yang tak kita sedari dek kerana telah melabelkan TAK SUKA hanya kerapa sikapnya yang suka melenting.

Sedangkan cuba kita perhati diri kita. Adakah kita punyai sikap positif yang lainnya selain seorang yang cool tak mudah melenting. Adakah kita pandai masak? Adakah kita seorang yang kuat semangat?tak mudah menangis?pandai mengemas rumah?pandai menjaga hati ibu bapa?.

 Itulah.

Kita tak nampak kekurangan diri sendiri kerana asyik memandang kekurangan pada orang lain. Terima lah keburukan orang lain kalau kita tak mampu untuk menasihati mereka

Tuesday, 7 August 2012

Perli orang tengah dating dengan lagu Kalau Berpacaran

Salam uolls.

*Tajuk panjang tak hengat!

Weekend yang lepas pergi Kuantan jumpa encik beliau. Err. Tapi bukan nak cerita pasal tu. Nak ceritanya kami pergi ke Pantai Teluk Cempedak. Yang sungguh la meriah dengan warga Kuantan yang tak kenal masa. Jam 2-3 pagi pon masih ada mak bapak bawak anak pergi lepak-lepak kat TC. Jadi kami pun konon-konon nak meramaikan la kan. So pergi TC lepak atas pasir tepi pantai.

Tetiba ada la beberapa budak remaja jalan belakang kitorang. Gaya macam budak tak habis SPM je kan. Jalan pun macam lalok jer. Elok-elok dia lalu belakang kitorang terus dia nyanyi..

"Boleh pandang-pandang jangan pegang-pegang
Duduk renggang-renggang bertambah sayang"

Ewah. Ewah. Enak sedap ko nak main tuju-tuju lagu kat kami kan. Haha. Yang penting kami berkongsi kad nikah yang sama. So, tujulah korang nak tuju lagu apa pon. Kitorang TAK KESAH.


Err... Gambar gelap la pulak. Thehehe..

^_____________________^


Bye!

Thursday, 2 August 2012

Cerita yang saya pernah tulis.


Salam uolsss.
(AWAS. Ini entri SKEMA)

Berbalik kepada entri yang lepas pasal BERCAKAP PASAL HOBI. Ini lah antara cerpen yang saya pernah tulis. (Ceh. Ini konon-konon entri mengimbau kenangan ke hape)



Eleeza Azwani.

Iaitu kisah seorang gadis yang sering disiksa oleh ibu tiri kemudian lari dari rumah dan maut dalam kemalangan jalan raya.
*Haha. Masa ni fikiran masih kolot. Bila fikir pasal ibu tiri terbayang ibu tiri yang garang macam cerita bawang putih bawang merah. Ades. Tapi sekarang bukan ibu tiri yang kejam, malahan ibu sendiri pun ada yang macam gitu. Hadoi.

Andai Sudah Suratan.

Kisah seorang gadis jugak, Sarah yang benci sangat pada adik kandung dia sendiri. Di sekolah pulak dia sering berselisihan faham dengan seorang pelajar, Syam. Namun sebenarnya Sarah dan Syam ada pertalian saudara yang hanya diketahui oleh Sarah setelah pelbagai konflik muncul dalam hidupnya.


* Ini lepas sorang kawan yang asyik mengadu pada saya tentang kenakalan adiknya.

Berakhir Sebuah Kerinduan.

Fakhriey yang kehilangan mak ayahnya hidup dengan kakak yang sangat bertanggungjawab. Halangan kemiskinan tidak menghalang Fakhriey untuk berjaya dalam SPM dan menyambung pelajaran ke university di ibu kota sehingga terjumpa kembali dengan ibu bapanya disana.

* Ni sebab mood nak mendepani SPM kan. So, tulis cerpen untuk bagi semangat pada diri. Konon.

Tinggal Sayang Tinggal Memori.

Cerita ni agak complicated. Bila saya baca balik cerita saya tu saya pun pening sebenarnya. Kisah persahabatan, percintaan, konflik dua orang kembar yang bertemu kembali setelah lebih 10 tahun terpisah dan persaingan untuk merebut seorang gadis. Ceeewah. Konflik la sangat kan.

Cerita ni cerita panjang kot untuk versi tulisan tangan saya. Sebanyak 36 helai. So,kira ini bukan cerpen la kot. Tapi lebih kepada cerpan (cerita panjang). Nak cakap novel pun tak la sampai beratus-ratus mukasurat kan.


Tapi cerita ni sad ending. Sebab last tu si heroin mati sebab penyakit.

Nurina Fizati.

*Ceewah. Nama kemain kan. Bagi nama anak cantik gak ni. Heee. Cerita ni ala-ala santai skit. Nurina ni anak yatim yang kematian ibu. Dia tinggal dengan ayah yang sangat menyayangi beliau. Hero cerita ni pulak mamat gangster yang jiwang. Ala-ala macam cerita Lagenda Budak Setan jugak kot.

Cerita ni lagi bertambah panjang. Sebanyak 44 helai.

Rindu Semalam.

*Mula-mula bagi tajuk Secarik Wajah Rindu. Suka hati je wajah pun ada carik. Bukan bulu ayam je boleh carik eh. Carik-carik bulu ayam lama-lama bercantum juga. Ok. Sila abaikan tajuk tersebut. Lepas tu tukar tajuk Rindu Semalam. Tapi bila siap tulis dan baca sampai habis. Eh, apa rindu-rindu ni. Bukan pasal rindu saja cerita neh. Haha. Selalu akan ada konflik dalam diri bila nak bagi tajuk. Kadang-kadang saya fail untuk bagi tajuk untuk cerita saya. Ni satu-satunya cerita yang saya taip dan print elok.


Pasal keegoan seorang lelaki kaya yang sukakan sorang perempuan yang hidup dalam serba sederhana. Sebab terlalu ego hinggakan dia bercinta dengan perempuan lain semata-mata mahu insan yang dicintainya cemburu. Hoii. Ada ke laki macam tu sekarang. Berani terus-terang la kan. Cubaannya itu akhirnya memakan diri sendiri.

*Malas pulak nak ulas panjang lebar boleh. Heee.

Hmm. Saya harap saya diberi masa yang lapang supaya saya dapat mengembalikan semula hobi ini. Amin.





Wednesday, 1 August 2012

Ramadhan oh Aidilfitri..

Salam uolls.

Wah. Hari ni dah 12 Ramadhan.

 Sekejap betul masa berlalu. Ramadhan tahun ni berbeza dari tahun sebelumnya. Pertama sebab pertama kali menyambut Ramadhan sebagai isteri. Walaupun ikatan dah tersimpul rapi tapi jarak pulak yang memisahkan kami. Tak sempat lagi berbuka puasa bersama encik beliau. Sedih jugak. Tapi sebab hari-hari bukak puasa dengan my family jadi tak terasa sangat sedihnya. Kalau bukak puasa sorang-sorang agaknya barulah kelip-kelip mata pandang dinding.

Hmm. Bercakap pasal raya pulak. 

Baju raya.Encik beliau dah decide tahun ni nak pakai baju melayu akad nikah beliau berkaler krim tu. Jadi sebab nak sedondon kan haruslah puan beliau pun pakai krim jugak. Tapi kejadah lah nak pakai baju nikah saya yang glam-glam tu kan. So beli baju lain. Dan sedihnya masih belum jumpa baju kecintaan hati. Kejap. Bukan belum jumpa tapi belum carik pun sebenarnya. Kalau boleh nak baju tu dipilih oleh encik beliau. Ewah. Ewahhhhh. Baju raya untuk hari raya ke2 dan seterusnya semua dah ada tinggal nak beli tudung saja lah. Tu pun baju raya hasil dari hadiah kawin yang bagi kain pasang tu. Mekasih semua. Kasut raya tak beli kot. Maybe pakai kasut yang sedia ada. Errrrr. Tapi kasut tu kaler hijau. Tak kan nak match in dengan baju krim tu jugak kot. Handbag raya pulak pakai yang hantaran kawin hari tu =)

Kuih raya. Tahun lepas saya buat jugak biskut raya dirumah. Dan yang wajibnya tempah jugak dengan opismate. Sebab biskut raya beliau serius sedap.Tapi sikit saja la. Takut terover budjet. Tahun ni masih belum start bikin biskut raya lagi. Sebab bergantung harap dengan akak saya. Kalau dia semangat maka semangatlah saya. Kalau tiada semangat untuk biskut raya maka beli biskut raya tunjuk la jawabnya. Kacang-kacang dan kerepek-kerepek pulak nak serahkan pada adik saya yang dah keje tu beli. Huahuaua. Sebab nanti adik-adik tu jugak la yang akan angkut balang kacang raya sambil tengok filem sempena raya.

Juadah raya. Selalunya awal-awal Ramadhan dah bincang dengan mak tentang juadah hari raya pertama. Kadang-kadang jugak sebelum Ramadhan pun dah diskus ngan mak. Tahun ni mungkin juadahnya adalah nasi dagang. Best-best. Hmm. Harap dapat rezeki lebih boleh masak mee kari untuk anak-anak murid beraya di rumah. Tiap tahun jugak mak akan buat tapai. Juadah wajib kami setiap kali raya. Ayah pulak dah tempah ketupat dan pastinya akak akan bikin rendang. Alamaknyapun adoiii. Cerita pasal makanan di bulan puasa ni hope tak terliur yer korang. Heeee. Saya suka sangat makan lontong. Tapi tak pernah buat pon. Tahun lepas pergi rumah Syapida dengan tak malunya makan lontong banyak-banyak siap mintak tambah lagi. Muahaha. Harap tahun ni dapat makan lontong lagik.
^____________^

Hari raya. Saya pun tak sedar dan tak ingat bila saya bincang dengan encik beliau pasal hari raya pertama. Tiba-tiba je dia cakap nak balik rumah dua hari sebelum raya. Eksaited. Kiranya tak perlu memujuk rayu lah untuk beraya dengan family eh. Heeee. Mekasih en.beliau.  Jadi raya pertama konpem di rumah saya. Raya kedua mungkin akan mengikut en.beliau dan keluarga mertua ke kampung halamannya di Air Lanas, Kelantan. Tak tahulah berapa hari berkampung di sana. Tapi mungkin tertakluk pada perubahan jugak la.

Okeh. Tu saja. Selamat menyambut Ramadhan dengan penuh keberkatan =)

p/s : Setiap Selasa hingga Khamis korang tengok tak 7 Ramadhan. Best kan. Agak-agak ada tak jenis manusia bernama Dhani tu di alam realiti ni??




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...