Para Pengikut..

Saturday 27 October 2018

Masakan paling mudah dan ringkas.

Salam uollss..

Kalau jadi korang la kan. Bila nak masak dengan cepat, mudah, ringkas tapi nak sedap korang masak apa. Saya pilih telur goreng pastu buh kicap dan potong cili sikit. Haha. Tapi kalau nak berkuah sikit mesti buat sambal tumis telur ni. Tak tau apa korang panggil masakan ni. Resepi pun senang sangat kan.

Hari Khamis tu kebetulan peti ais dah kering. Tak tau nak masak apa. Biasanya saya akan beli stok untuk seminggu. Hari Jumaat pergi pasar atau kedai jual barangan basah. Beli siap2 ikan ayam. Bajet untuk seminggu. Hari2 memang akan masak bekal untuk Daniel. Kadang2 saya pun akan bawak bekal pegi opis. Masak untuk makan malam lagi. So stok biasanya tak cukup pun untuk seminggu. Hari tu ada telur je. So jomlah kita masak sambal tumis telur.

RESEPI SAMBAL TUMIS TELUR REBUS

BAHAN-BAHAN

Telur 3 biji direbus.
Bawang merah 4 ulas. 
(Saya guna bawang besar saiz sederhana 2 ulas)
Bawang putih 3 ulas
Cili kisar 2 senduk kecil
Asam gelugur sekeping
Garam
Gula

CARA-CARA

Telur yang dah dimasak tu dikupas kulit dan digoreng dalam minyak yang panas. Biar panas betul-betul tau. Kemudian angkat dan ketepikan.

Tumbuk bawang-bawang dan tumis dalam minyak goreng telur tadi. Minyak kena lebih sikit baru sedap hasil tumisan. Bila dah naik bau masukkan cili kisar. Masukkan asam keping dan bahan perasa.

Kalau dah sesedap rasa masukkan telur. Gaul sekejap tutup api. Makan dengan nasi panas-panas. Sedapnyaaaaaa.


Selamat mencuba.

4 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...