Para Pengikut..

Monday 22 October 2018

Melawat pameran Kartun & Kita di Muzium Negeri Terengganu

Salam uollss.

Ahad lepas saya bawak anak2 ke pameran Cartoon & Us bertempat di Muzium Negeri Terengganu. Sebenarnya dah lama berlangsung tapi tulah dah minggu last baru berkesempatan pergi. Rasa macam nak repeat lagi sebab banyak sangat informasi. Tak sempat snap gambar banyak-banyak. 31hb ni last day pameran ni. Hope ada kesempatan untuk pergi sekali lagi.


Nak masuk kena bayar tiket RM5 untuk dewasa. Pelajar sekolah kalau pakai baju sekolah bayar RM2 kot. Boleh ambil gambar sesuka hati tapi nak bawak masuk camera dslr kena bayar RM3.


Actually dari bulan Julai lagi. Dah nak habis baru berpeluang pergi. Sobsob.


Banyak sangat info pasal dunia kartun dan kartunis di Malaysia. Kartun Salina ni rasanya 1980an dah wujud kan. Seingat saya masa kecik zaman nakal2 saya dan kawan2 pernah ceroboh masuk rumah pusaka nenek kawan saya. Rumah tu rumah tinggal tapi masih ada rak2 dan peti besi berisi buku dan komik kartun. Haha. Masuk untuk baca novel dan komik kartun. Ingat lagi saya suka baca kartun Salina ni.



Kartun ni kau tak perlu nak tulis dialog pon orang dah boleh paham apa yang nak di sampaikan.


Ada jugak dipamerkan sketch book dan storyboard kartunis punya.




Sejarah kemunculan animasi. Macam mana orang dolu2 hasilkan animasi sebelum wujudnya teknologi.


Meja tempat kartunis berkarya.


Sketch idea untuk iklan animasi.


Animasi sel.


Tayangan untuk proses merakam audio dan suara latar.


Eh dah habis dah. Tak puas. Even tempat pameran takdelah besar sangat tapi banyak sangat info yang dapat. Seriously rasa macam nak pergi lagi sebelum tamat pameran.


Bye!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...