Para Pengikut..

Wednesday 17 June 2020

Resepi ayam ala tiga budak gemuk yang sangat sedap.

Salam uollss..



Sejujurnya awal-awal saya memang tak tahu kewujudan nama menu ni tau. Lepas tu ada kawan bagitahu ia berasal dari nama sebuah kedai. Haha. Ingatkan memang nama menu dia macam tu weh. So saya try la masak since asben suka ayam goreng kering macam tu. Eh dia puji sedap sampai ratah makan lauk tu saja. Haha. So kita simpan resepi kat sini okey. Kalau tengok kat internet macam-macam versi resepi yang ada. So saya try resepi ni sedap pastu duk ulang masak resepi ni jer la.

RESEPI AYAM KICAP ALA TIGA BUDAK GEMUK

Ayam (dipotong sederhana saiz). Jangan besar sangat nanti tak bersalut sangat kicap tu. Resepi saya buat untuk 3 orang makan.
Bersihkan ayam, potong dan gaul dengan garam dan kunyit. 
Lepastu goreng ayam.

Kayu manis 1 (saiz kecik)
Bunga lawang 3 kuntum
Buah pelaga 3 biji
Cengkih 3 biji

(Empat sekawan tak yah letak banyak sangat. Kalau tak nak letak pun terpulang)

Bahan tumis 
Bawang merah 5 ulas*
Bawang putih 3 ulas*
Halia 1 inci*
Cili api ( ikut tahap kepedasan masing-masing) *

Tumbuk bahan tumis sampai naik bau. Masukkan daun kari 3 pelepah.
Tumbuk lada hitam sikit dan masukkan dalam kuali. Seterusnya bancuh serbuk kari 1 sudu dan masukkan dalam kuali.
Masukkan kicap lemak manis 3 sudu besar, sos tiram 1 sudu besar. Kacau sentiasa sampai sambal kicap jadi pekat. 
Masukkan garam dan perasa secukup rasa.

Okeyy done.

Serius sedap sangat tau sampai bertambah nasi. Makan pulak dengan nasi panas-panas.




4 comments:

  1. Takut jadi gemuk macam tiga budak tu

    ReplyDelete
  2. Sedapnya masakan itu, tapi sayang aku takut Endut jadi aku terpaksa tak makan daging lagi. 🤭🤭🤫🤫

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...