Para Pengikut..

Klik Me =)

Thursday, 28 June 2012

Positifkan diri, ubah persepsi


 Salam uolls.

Kita kerap kali nilai sikap negatif dalam diri seseorang. Tapi pernah ke kita nilai diri kita sendiri?


Situasi 1 : Kawan kuat memerintah
Kita sakit hati bila berdepan dengan seorang kawan yang kita rasa kuat memerintah.
Jadi kita hantar surat layang kononnya nak dia berubah.
Sudahnya dia cam lah pulak tulisan kita akhirnya terus tak bertegur sapa.
Jadi kalau rasa sukar mereka nak terima teguran nampaknya kita lah yang patut berubah.

Ok.
Kawan suka memerintah.
Asyik suruh buat itu ini padahal dia bukan bos pun.
Positifkan diri.
Jadi daripada bentuk arahan tu kita tukar kepada bentuk bantuan.
Kita anggap dia minta bantuan.
Bukannya memerintah.

Situasi 2 : Kekasih panas baran
Kita asyik menangis bila bergaduh dengan pakwe.
Sebab dah memang hati selembut sutera kan.
Sensitif amat.
Jadi kita salahkan pakwe yang pemarah, tak pandai pujuk dan sebagainya.
Dah warning suruh dia berubah. Tak berubah jugak.
Jadi apa kata kita yang ubah diri jadi seorang yang berjiwa kental, berhati waja supaya tak mudah nangis.
Mungkin bila kita dah berjaya ubah diri kita barulah kita tak akan nilai sikaf negatif dalam diri seseorang.

Kalau kita rasa sukar nak ubah sikap seseorang, mungkin kita patut ubah diri kita. Wassalam.

Ok. Kalau jerawat membiak melata kat dahi pun nak positifkan diri jugak kewww??
Positif .Positif.Positif.
Anggapla jerawat ni pembawa tuah untuk hari ni. LOL


4 comments:

  1. jerawat itu 'best'! muka saya pom naik jewarat! wuuuu..T_T

    ReplyDelete
  2. what happen to yr face ? hormon changing ker? kahkah

    ReplyDelete
  3. Asma : yup. BESSSSSTTTT sangat.hehe

    jojo : Stress kot jojo.

    ReplyDelete
  4. Bismillah,

    positif yang menggembirakan.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...