Para Pengikut..

Monday 2 December 2013

Kandungan bahan dalam kosmetik (Part 1)

Salam uollss..
Malam ni tetiba macam rajin jer kan. Terus kita google tentang kandungan bahan yang digunakan dalam produk kosmetik. Yang mana yang kita rasa konfius skit la. Bukan konfius apa. Konfius dari segi nama saintifik or jarang dengar kan.
Ni adalah setelah saya gugel dan translate sikit-sikit jugak dengan bantuan gugel translate. Mungkin tak sama 100% dengan maksud sebenarnya kan.

Triethanolamine
Bahan ini adalah alkanolamin yang digunakan dalam pembuatan kosmetik dan bahan-bahan penjagaan kulit dan sering digunakan untuk meneutralkan pelbagai asid dan pelarasan pH dan juga digunakan dalam sintesis bahan-bahan kosmetik. Triethanolamine secara kimia dikelaskan sebagai alkanolamin dan berfungsi sebagai bahan wangian.

Lanolin 
Bahan seperti lemak yang diperolehi daripada bulu biri-biri.

Titanium Dioxide

Bahan ekstrak dari mineral bumi  yang bertindak sebagai pemutihan, pelincir, dan bahan pelindung matahari dalam kosmetik. Ia melindungi kulit daripada UVA dan sinaran UVB dan dianggap tidak mempunyai risiko kerengsaan kulit. Kerana kelembutan itu, titanium dioksida adalah pelindung matahari yang sangat baik dan selamat untuk digunakan pada kulit sensitif. Ia juga baik untuk digunakan di sekitar mata, kerana ia tidak menyebabkan kepedihan.

Propyl Paraben
Kumpulan daripada bahan pengawet, termasuk butylparaben, propylparaben, Methylparaben, dan ethylparaben, yang antara kumpulan yang paling banyak digunakan daripada bahan pengawet dalam kosmetik. Adalah dianggarkan bahawa lebih daripada 70% dari semua produk kosmetik mengandungi beberapa bentuk paraben. Parabens dipercayai kurang menyebabkan kerengsaan kulit dan merupakan anti-bakteria yang baik untuk kulit.

******

Okey. Macam best jugak gugel pasal kandungan kosmetik ni kan. Next time kita gugel lagik. Hikhik. Kalau korang jumpa informasi lain pasal bahan dalam kandungan kosmetik pliss review kat saya jugak tau. Or kalau informasi yang saya bagi tu salah dialu-alaukan betulkan saya. Tengkiu. =)




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...