Para Pengikut..

Tuesday 8 December 2020

Terjebak dengan hobi bertanam sayur la pulak.

 Salam uollss..

Actually sejak pkpb hari tu terjebak dengan group Berkebun Dirumah kat FB. Kemudian saya banyak follow ig pekebun-pekebun dirumah. Suka tengok masing-masing punya pokok sayuran dan tumbuhan. Saya ni dari kecil memang membesar dengan suasana kehijauan disekeliling rumah. Rumah kawasan kampung kan. Mak pun memang tanam sayur. Kecil-kecil dulu selalu la ikut mak tuai sawi,  kacang panjang,  terung,  bendi macam-macam lagi la. Sekarang mak tak larat sangat dah. 

Saya pulak menyewa tanah sekangkang kera je kat laman tu. Boleh la nak tanam sikit-sikit sebagai hobi masa lapang.

Sebelum ni memang tanam pokok kari,  serai,  pandan. Yang tu memang keperluan la senang nak masak ambik je sebelah rumah. Then hari tu nak beli daun kunyit payah sangat nak ke pasar selalu je habis. Dah la mahal daun kunyit ni. Lastly saya bukak Shopee order kat situ. Pertama kali beli pokok hidup. Puas hati sangat. Haha. 


Pokok ni saya beli awal bulan September 2020. Tanam dalam pasu. Tanah pon beli kat Shopee jugak campur tanah bakar ambil kat rumah mak. Sebab tanah kat rumah saya tu tak sesuai sangat. Pasu beli kat Eco. Ni masa mula-mula tanam. Dalam 5 anak pokok dapat. Harga berapa tak ingat dah. 

Ni update awal bulan November 2020

Now dah semakin membiak. Rasanya kena tukar lagi pasu ni kesian pulak dia bersaing untuk hidup. Pasu dah beli dah. Cuma masa jer mencemburui. Haha. Kemain bizi kau yer. Pokok pon terabai.

Okey. Next kita story pokok lain pulak yang saya tanam. Takdelah gigih sangat menanam yer. Cuma nak mengisi masa terluang. Plus bila bertanam kat tanah sekangkang kera tu nampak la rumput liar kurang tumbuh sebab saya rajin cabut. Hehe.

Okey bye. See u soon. 


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...