Para Pengikut..

Thursday 4 November 2021

Pengalaman ectopic dan pembedahan laparoscopy.

Salam uollss..

Lama sungguh tak bersiaran, tiba-tiba terus bagi entri yang mengejutkan. Iyee dakk. Korang familiar tak dengan istilah ectopic ni. Saya sendiri tak pernah dengar pun kes kawan-kawan terdekat diuji dengan kehamilan ectopic ni. Tiba-tiba Allah uji pengalaman tu pada saya. So let's the story begin..

16hb September : Hari pertama start bleeding yang kusangkakan period (mr P)

Ceritanya bermula September yang lepas. Setiap bulan saya punya mr P on time jer. Bulan September mr P datang lewat seminggu. Mula-mula terfikir jugak ke aku dah hamil. Berkira-kira nak beli UPT tapi tunggu dulu la sebab pernah jugak datang lewat seminggu macam tu. Then malam tu mr P muncul. Musnahlah harapan ku. Haha. Actually pagi Jumaat tu saya baru plan nak hiking. So dah terpikir kalau tak period jugak kita tak jadila pergi hiking. Malam Khamis tu mr P datang. So kita pun onz jela pergi hiking pagi Jumaat tu.

25 September : Sakit perut yang amat sangat datang tiba-tiba.

Seminggu lebih lepas tu tiba-tiba satu hari tu saya sakit perut. Sakit yang amat sampai baring jer. Berpeluh satu tubuh. Sebelum tu saya makan nasi dengan sambal pedas. So saya assume sakit perut sebab makan pedas tu. Kebetulan hari Sabtu cuti kan. Lepas makan tu terus baring baru lega sikit. Petang tu dah ok baru keluar siram pokok bunga. 

Biasanya mr P saya sampai  9-10 hari. Tapi bulan September sampai hari ke10 tu masih muncul. Dah pelik dah. Saya tunggu sampai hari ke 15. Duk terfikir kalau sampai hari ke 15 tu ada lagi kena pergi checkup la risau jugak takut sakit apa dalam perut tu mana kita nampak.

30 September : Hari ke 15 ke klinik untuk checkup.

Hari Khamis ni kerja, Time rehat tu saya keluar pergi klinik tak jauh dari ofis. Then kebetulan doktor laki jer yang ada. So batalkan hasrat. Kalau boleh nak jumpa doktor perempuan hal-hal berkait dengan perempuan ni. So balik opis la plan nak ke klinik dekat area rumah hari Sabtu macam tu. Jumaat kat sini kebanyakan klinik tutup.

01 Oktober : 

4.00am - Sakit perut datang lagi.

Hari ke16. Saya terjaga dari tidur sebab sakit perut yang amat. Tengok jam masa tu dekat pukul 4.00 am. Dia rasa macam sakit time senggugut macam tu la. Sakit sampai nak baring tak boleh, nak meniarap pon tak selesa. Lepas tu duduk dalam keadaan sujud sambil istigfar je. Kebetulan husband plak masa ni demam. Tapi dia bangun jugak teman kita kat ruang tamu. Sakit sampai berpeluh la seluruh tubuh. Saya dah rasa semacam dah sebab still bleeding tapi dah macam bukan mr P. Risau campur takut. So saya tunggu pagi sikit nak pergi klinik.


7.30 pagi bersiap-siap pergi klinik 24 hours , Pusat Perubatan Intan. Asben demam urat memang tak boleh drive. So dia jaga Daniel kat rumah. Mak suruh adik saya temankan, tapi takut lama kat klinik kesian pulak adik. Saya pun masa tu dah tak rasa sakit sangat jadi gagahkan diri drive je sendiri. Perjalanan ke klinik tu dalam 20 minit macam tu. Drive slow je pagi tu jalanraya pun tak sibuk sangat pagi Jumaat.

Sampai klinik lega sebab hening je. Patient tak ramai. Saya patient kedua. Masuk bilik doktor ceritalah detail kat doktor. Doktor scan cek dalam rahim kosong. Bila dah soal selidik semua doktor suruh test upt. Test upt nampak clear double line. Doktor suspek mengandung luar rahim. Terus buat surat refer ke HSNZ. Blur terus saya dibuatnya. 

Masuk kereta nangis call asben. Bagitahu asben suruh dia maklumkan kat mil. Tunggu dah bertenang drive balik. Rasa kosong masa tu. Kena pegi hospital tinggalkan asben yg demam. Anak pon demam jugak jangkit ngan asben. Risau jugak asben demam ni tapi dah cek saliva -ve covid. Sampai rumah mak datang rumah. Cerita kat mak jugak. Lepas tu call anak buah nak ajak dia teman saya pergi hospital. Lepas tu kemas barang-barang nak bawak ke hospital.

11.30 am : Refer to HSNZ

11.30 am saya ke hospital ditemani anak buah. Mula-mula fikir nak drive tapi takut nanti nak discharge kan payah nak drive so order grab je senang. Sampai hospital daftar kat bahagian kecemasan. Scan balik rahim tu then terus bawak ke red zone. Doctor cakap kalau OT kosong terus boleh operation. Alhamdulillah semuanya dipermudahkan. Pembedahan laparoscopy dijalankan dengan jayanya. Tiga lubang kecil ditebuk di perut seterusnya doktor akan cek melalui kamera. So untuk detail korang boleh google yer. Hehe.

Dah sebulan berlalu masih terbayang suasana kalut di red zone, lepas tu misi tolak masuk ambulans sebab kena OT bangunan sebelah. Then kalut pulak di OT. Paling tak boleh lupa masa di red zone ada sorang misi tu tanya saya 'puan dah call suami ke, call la suami minta maaf..sebab kita tak tahu lepas ni macam mana'..berlinang air mata. Sebelum tu dah call asben tapi ramai doctor pelatih keliling saya so takde la kita nak cakap drama-drama sangat. Then pass hp kat doctor sebab dia nak explain pasal operation tu kat asben. Masa ditolak menuju ke OT tu anak buah follow jugak. So saya berkesempatan call asben minta maaf kesemua kesalahan saya, minta halalkan makan minum saya, minta dia jaga Daniel elok2. Masa tu baru terbayang kalau Allah takdirkan saya pejam mata ini untuk selamanya saya hanya berserah segalanya pada Allah. Sebelum operation mengucap, baca alfatihah dan istigfar. Doa banyak-banyak semoga Allah permudahkan dan menjayakan semuanya.

Alhamdulillah saya buka mata nampak doctor mundar mandir. Pembedahan berjaya dan Allah masih panjangkan umur saya.

Start operation tu 2.00 petang ke atas macam tu, settle dalam 3.00 lebih. So dalam sejam macam tu jelah. Ni pun saya tanya doktor lepas dah masuk ward tu. Settle tu saya dimasukkan ke wad biasa. Terkebil-kebil jela mata sebab kiri kanan tangan ada wayar. Kesan ubat bius lama sangat tidur sedar-sedar kat luar dah gelap. Lepas tu terfikir takde orang ke update saya dah selesai operation ni. 

Kesian pulak hp ada dengan anak buah. Dia tunggu depan OT berejam2 takde orang bagitahu dah settle. Waris plak tak dibenarkan masuk. Nasib baik la saya pinjam hp patient katil depan suruh anak buah tinggalkan barang2 kat guard. Malam baru guard hantar barang. Adoi. Barulah dapat inform kat semua family & opismate saya dah selamat operation. 

Malam tu saya gagahkan diri ke toilet. Basuh muka rasa fresh sangat. Masih ada rasa sakit kat tempat operation. Jalan pun slow jer. Keesokan harinya rasa makin segar dah boleh mandi. Doktor bagitau tengahhari dah boleh discharge. Lega sangat dapat balik jumpa keluarga.

So bermulalah tempoh berpantang. (Bersambung ke next entry)

Terima kasih sudi baca pengalaman saya. Coretan untuk diari pengalaman diri sendiri untuk tahun-tahun mendatang.

8 comments:

  1. takut kan masuk bilik operation. kita yg pernah buat minor operation nie pun takut. Allah.. Alhamdulillah semua selamat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tula awak. Takuittt. Alhamdulillah semua dah selamat.

      Delete
  2. Thank you for nice information
    Please visit our website.. . .

    ReplyDelete
  3. oh mengandung luar rahim operate memang tak sedar langsung ya . saya czr 2x bius separuh je jadi masih sedar apa yg doc tgh buat dan bila habis..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha ah bius penuh sis. tak sedar apa pun.

      Delete
  4. Semoga dipermudahkan segala urusan selepas ini. Errr nak tanya, Nuffnang tu hidup lagi ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amin terima kasih mendoakan. Entahlah nuffnang ni dah terkubur agaknya.haha.

      Delete
  5. moga dipermudahkan. tak drama2 sebab ada doktor pelatih tu kelakar,haahah. kalau takde org, mesti bersiri2 juga drama tu

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...