Para Pengikut..

Friday 26 November 2010

Senario drama.

Tajuk yang paling tiada kena-mengena kerana tak tahu nak bagi tajuk apa. Cuma saya nak ajak kalian berfikir tentang senario drama-drama tv yang menarik minat audiens terutama drama-drama Indon yang banyak ditayangkan di tv tempatan kita. Saya perasan lah drama-drama Indon ni kebanyakkan plot atau jalan cerita lebih kurang jer. Cuma pelakon jer yang pelbagai rupa. Ramai rupanya pelakon berbakat di Indon ya. Mari kita sama-sama tinjau..

Heroin
Kebanyakkan drama pasti serlahkan heroin yang muka sangat kesian, perwatakan lembut, sering dibuli. Cakap pulak suara macam takut-takut jer nak keluar dan seorang heroin mesti yang sangat mengalah punya. Heroin kategori ini pastinya menjadi tatapan setiap episode. Kebanyakkan heroin pula tak kaya tapi takla sampai merempat. Cuma dia takkan punyai rumah besar istana mahligai. Kalau iya pun cuma jadi orang gaji kepada rumah besar istana mahligai tersebut. Dan kadang-kadang terjadi cerita rupanya heroin anak orang kaya.


Tiada motif gambar Nabila Syakib jual air kelapa. (credit to Google)
Hero
Hero pulak sudah pasti hensem, tegap, seorang yang sangat melidungi heroin dari kejahatan. Dan kalau hero kaya dia mestilah sangat kaya misalnya pemilik hotel terbesar di negara tersebut atau pemilik perusahaan berjaya dan bekerja dengan syarikatnya. Hero haruslah ego tak bertempat yang akhirnya terpikat pada gadis miskin atau anak orang gaji atau pekerja bawahannya. Hero biasanya akan mempunyai penjaga yang menjengkelkan samaada emak, nenek atau mak sedara yang akan membantah niat hero untuk memiliki heroin anak orang gaji tadi. Haha. Gila berangan.

Baim Wong. Cepat!! Cakap dia hensem..(again credit to google)

Watak Antagonis
Ni adalah watak ‘perempuan sihir’ dalam sesebuah drama. Watak antagonis akan lebih menarik kalau dilakonkan oleh adik-beradik tiri si heroin / hero. Boleh jadi juga emak, nenek atau mak sedara hero yang menjengkelkan di atas. Atau perempuan gedik yang mahu mendapatkan hero atau mungkin juga kawan sekolej heroin / hero. Yang pelik dalam drama ni bila sesuatu rahsia wujud mesti watak antagonis mengetahui rahsia tersebut ketika hero/heroin cuba menyembunyikannya. Kadang-kadang pakatan watak baik sering saja diketahui oleh watak antagonis. Pelik betul. Watak antagonis pula sering saja punya pelbagai idea untuk menjatuhkan atau mengenakan heroin. Banyak pula idea mereka yer. Dan mereka sangat kebal dari segala kecederaan. Owwhh.

Watak antagonis beliau sangat superb!
Teman baik heroin (helper)
Heroin biasanya tak punya ramai kawan. Kalau kat kolej mungkin seorang dua sahaja temannya yang akan ada saja kemana dia pergi. Bertindak sebagai helper dia akan buat apa saja untuk heroin atau hero.

Humor
Dan dalam sesebuah cerita akan ada seorang watak yang gila-gila, bodoh-bodoh alang atau skema tahap gaban. Kadang-kadang orang gaji, atau polis pencen atau lelaki yang tergila-gilakan heroin atau sesiapa sahaja tapi dia memang penceria scene la.

Ada lagi saya tertinggal? malas dah nak fikir. Kalian sambung sendiri la. Thee..



2 comments:

  1. cik fizah, kamu sudah saya tag..task nye sile ke blog saye..kui3 (◕‿-)

    ReplyDelete
  2. wah..okes..roger n out..=)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...