Para Pengikut..

Klik Me =)

Monday, 12 February 2018

Resepi gulai ikan aye

Salam uollss..

Hari tu beli ikan aye. Teringin nak makan singgang ikan aye. Lunch tu masak la singgang. Eh malam tu pulak tetiba nak makan gulai ikan aye pulak. Aduh. Ape punya nafsu la. Kebetulan ada santan dalam peti gigihla kita masak gulai ikan aye. 

Resepi gulai ikan aye (ikan tongkol) 

Ikan aye (rebus dulu dengan garam dan asam gelugur). Saya guna ikan lebihan kuah singgang tu jer.
Santan
Cili boh
3 biji bawang merah (bergantung la. Saya gulai ikan tu 4 ketul kecik je. Haha)
Lengkuas 1 inci
Kunyit hidup 1 inci
Ketumbar 1 sudu 
Asam gelugur 2 keping
Garam dan gula
Cili 2,3 biji

Blend bawang, lengkuas, kunyit dan ketumbar. Masukkan dalam periuk yang dah letak santan terlebih dahulu. Kacau sentiasa. Masukkan cili boh dan asam gelugur. Dah mendidih tu masukkan ikan. Tambahkan perasa-gula dan garam. Saya letak garam last sekali bila dah nak masak. Sebab ikan dah sedia masin kan. Rasa dulu kalau dah sedia terasa masin memang tak buh garam dah.


Gulai ni pekena dengan ulam timun dan budu ngam sangat. Hahah. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...