Para Pengikut..

Wednesday, 29 June 2011

KAWAN atau SAHABAT??

Salam uolls.
Ini entri tentang persahabatan.

Mudah ke mencari kawan? Semudah mendapatkan seorang sahabat? Barangkali. Kenapa orang selalu sebut 'awakla sahabat sejati saya'. Jarang yang sebut 'awakla kawan sejati saya'. Kan. Bagi saya sesiapa sahaja boleh jadi kawan kita. Kat mana-mana jumpa, sesiapa-sesiapa pun dalam satu saat sahaja mereka boleh jadi kawan kita. Hari tu masa zaman kegemilangan pergi kerja naik bas ramai jugak saya dapat kawan. Janda anak sorang, pelajar kolej, mak cik yang jual kat Pasar Payang, pak cik guard bank, abang specky yang punya kedai komik, abang repair kasut. Ya. Macam-macam jenis manusia lagi. Dengan drebar bas pun boleh jadi kawan. Tapi bagi saya untuk bersahabat bukan perlukan masa 2-3 saat atau minit. Perlukan masa dan ruang untuk lebih mengenali. Bila sudah serasi ada kimia barulah boleh bergelar SAHABAT.

**Itu bagi sayalah. 

Ada orang cakap berkawan biar seribu, bercinta biar satu.
Juga ada cakap sahabat sejati sukar dicari.
Sukar ke?

Bila dah berSAHABAT pula tentu sukar untuk mencari SAHABAT BAIK. Kadang-kadang kita merasakan kita terpinggir bila tak punya sahabat baik atau kawan yang ramai. Cuba ubah perspektif, bukan kita yang terpinggir tapi mungkin kita yang meminggirkan diri.

Sahabat baik ialah sahabat yang tidak akan membelakangi kita dalam segala hal yang sepatutnya dikongsi bersama.
Sahabat baik juga yang tidak akan sekali-kali cemburu dengan rasa bahagia yang kita miliki tapi gembira bila kita senang hati.
Sahabat baik akan rasa sedih andai kita menangis, malahan akan sama berkongsi airmata.
Juga saat kita gembira sahabat baik akan turut tersenyum, malahan akan sama berkongsi kegembiraan.
Itulah SAHABAT BAIK.

Setiap orang punya kehendak tersendiri untuk menginginkan nilai yang diperlukan dalam diri seorang sahabat.
Kalau kita mahu dapatkan sahabat yang setia, kitalah yang perlu ada nilai itu.
Kalau mahu sahabat yang jujur dan ikhlas, tanamkan nilai itu dalam diri kita.
Dan semua nilai positif yang lain.
What u give u get back.

ok. Sekian.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...