Para Pengikut..

Klik Me =)

Friday, 6 March 2015

Daging goreng kunyit resepi mak mertua.

Salam uollls..

Tajuk kemain kan. Hari tu teringin sangat nak makan daging goreng kunyit. Pastu balik kerja singgah beli daging. Jarang sangat saya beli daging neh. Biasa umah mil beliau selalu masak daging goreng kunyit. Sedap. Tak payah lauk lain dah. Makan tu je ngan nasi.



Mula-mula hiris daging tu kecik-kecik. Orang cakap nak hiris kena betul. Tersilap hiris daging jadi liat. Saya main tibai je. Haha. Asal nipis sudah. Bersihkan daging tu.



Pastu, tumbuk bawang putih, bawang merah, halia dan kunyit. Ni saya oter skit. Biasa mil gaul daging dengan garam n kunyit je. Dah tumbuk, lumat gaul daging tu.



Masukkan dalam kuali, buh air. Air ni bergantung pada daging la. Nanti kalau dah kering air daging tak empuk lagi tambah lagi air.



Tutup kuali supaya daging cepat empuk. Sebelum tu buh la garam dan perasa siap-siap. Dah bolehlah naik tengok tv kejap. Kiki.



Bila air dah nak kering, daging pun dah empuk hiris bawang dan cili. Gaul sekali masukkan kicap sikit.



Kalau dah cukup rasa bolehlah angkat. Sedapnya makan dengan nasi panas-panas.

iZafiza'S BloGiZafiza'S BloG




2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...