Para Pengikut..

Wednesday 1 April 2020

Cara pengurusan wasiat harta pusaka

Salam uollss..

Merancang harta merupakan perkara yang amat penting dan sangat dititikberatkan dalam Islam. Perancangan harta bukan semata-mata untuk menguruskan perbelanjaan sepanjang hidup di dunia, tapi juga meliputi pengurusan harta yang bersistematik untuk menjamin kesejahteraan di akhiat juga. Seringkali kita terdengar berebut harta pun sampai boleh bertikam lidah, bermusuhan sesama adik beradik dan seumpanya. Kerana itu lah kita wajar mengetahui kaedah yang betul untuk menguruskan wasiat harta pusaka.


Orang ramai perlu ada kesedaran akan kepentingan pengurusan harta pusaka. Pemilik harta pula perlu memastikan harta yang ditinggalkan kelak tidak akan menyusahkan dan membebankan waris untuk menguruskannya.

Wasiat perlu digunakan untuk pembahagian harta pusaka kepada waris dan bukan waris serta terhad kepada satu pertiga daripada harta pusaka. Manakala faraid pula merupakan pembahagian harta pusaka khusus untuk waris sahaja.

Hibah sememangnya sangat penting lebih-lebih yang melibatkan mereka yang mempunyai pelbagai jenis harta pusaka seperti hartanah, rumah dan wang.

Pengurusan harta pusaka tanpa wasiat merupakan satu proses yang sangat panjang dan memakan masa. Proses yang panjang ini boleh menjangkau sehingga 3 hingga 5 tahun dan sudah tentu ia menyebabkan kos yang tinggi.

Alhamdulillah setelah khatam membaca aktikel tentang Pengurusan Wasiat Harta Pusaka ini sedikit sebanyak info dapat kita sebarkan kepada yang belum arif dan tahu tentang pengurusan harta dengan cara yang betul.



3 comments:

  1. tula awak kita pun x khatam lagi isu nie. Nak kena berguru dgn awok nie. :D

    ReplyDelete
  2. Betul. Tinggalkanlah wasiat atau hibah untuk memudahkan kita di sana nanti.

    ReplyDelete
  3. Good Info!
    I follow u dulu ya... (576)
    www.cialah.blogspot.com

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...