Para Pengikut..

Klik Me =)

Wednesday, 22 January 2014

Senarai Finalis dan Ramalan Anugerah Juara Lagu ke-28

Salam uollss..

Walaupun saya ni jarang sangat nak tengok Muzik-Muzik tapi selalu duk bukak Radio Era duk dengar lagu-lagu Melayu jiwang, rock, tangkap leleh semua genre la saya suka jer dengar kan. Anugerah Juara Lagu ni rancangan yang paling dinantikan la. Dulu masa zaman uni sampai bersesak-sesak kat bilik TV katakau. Bilik tv takde lah besar sangat. Kalau dah macam sardin tak muat nak masuk, tengok dari luar tingkap pon boleh. Haha. 

Tahun ni dah masuk kali ke 28. Oppppsss. Rupanya seusia dengan diriku la eh. Eh, sori, aiolls tahun ni baru 24 lupa pulak. Haha. Dan dan jer mengaku muda.

Okey. Jom kita review finalis-finalis :

1. SALAMMUSIK - AKU PELAT

Chorus:
Aku pelat tak bisa bicara seperti kamu
Lidah ku panjang berpintal-pintal
Bicara ku melulu selalu terburu
Lidah ku tebal bagai kepala di bantal

[Ulang Chorus]x2

Aku pelat
Pelat bertepuk tangan tiada bunyi
Lidah terikat dia menyembunyi diri
Bertanya ditahan pendebatan ditelankan

Pada pokok diri daun kata berguguran
Tertutup banyak telah dipagarkan
Dari jari ke alat tulis semua mereka tepis
Siapakah mereka tepuk dada hey! tanyalah selera

Kita bangsa negara harus pandai berbahasa
Bertanya mengapa siapa bagaimana?
Punya akal fikiran tahu arah tujuan
Menyeluk pekasam biar sampai pangkal lengan

Masa depan bekalan diisi jika tahu manipulasi
Kata tiada disalah erti jangan sampai tergadai diri
Takut merana diri nanti
Dia pelat bertepuk tangan tiada bunyi

[Ulang Chorus]x2

Aku pelat
Pon di rhythm mi a come
Pon di rhythm mi a boss
Ragamuffin mi a root mi a come back again ah

Human fi wicked dem a style a mi nah sinner
Anna dem selecta minah wicked dem
Im man fi wayan wicked dem zion
Anna dem selecta nah wicked dem a wayan
A mi ma rastafari mi a number one fi real
A mi nah wicked man a dem a talk about me

Aku pelat
Perbahasan jiwa jangan diendahkan
Jika malu bertanya kelak sesat jalan
Jangan dipegang sekatan yang dihidang
Rasa takut harus dibuang

Mari berfikir di luar kotak
Jangan menempurung bersama katak
Hebat seperti Jebat mereka lupa tuk berjabat
Dia si pelat sudah terlepas

Ulang Korus

Aku pelat
Tak bisa bicara agama seperti kamu
Tak bisa bicara cinta seperti kamu
Tak bisa bicara ekonomi seperti kamu
Tak bisa bicara politik seperti kamu

Aku pelat
Aku tahu lidah ku dipelat
Namun tetap ku lawan walau rasanya kelat

Aku pelat
Aku tahu lidah ku dipelat
Namun tetap ku tawan walau jajahannya hebat

Aku pelat
Aku tahu lidah ku dipelat
Namun tetap ku lawan walau rasanya kelat

Aku pelat
Aku tahu lidah ku dipelat
Namun tetap ku tawan walau jajahannya hebat

Saya suka jugak dengar lagu macam ni, lagu yang diselang-seli kan dengan cakap-cakap. Haha. Sori tak tau nak tafsir apa istilahnya. Dia punya maksud lirik ni pujangga sangat. Tapi saya rasa maksud pelat tu sebenarnya bukan merujuk pada lidah pelat sendiri tapi ada sikap lain yang melambangkan pelat ni. Saya rasa la.

2. BLACK - TAKKAN TERPISAH


Andainya kau tahu
Apa yang ada di dalam hatiku
Tersimpan takkan pernah berubah

Andainya kau tahu
Apa maksudku lafazkan cintaku padamu
Dengan cara yang berbeda
Oh mengapa seharusnya kita masih bersengketa

Korus
Demi cintaku, demi cintamu jangan biarku terseksa
Hembus nafasku, hembus nafasmu adalah udara yang sama
Kerna cintaku kerna cintamu sememangnya satu cinta

Takkan terpisah......
Takkan terpisah.....

Andai ku tak mampu
Leraikan semua kekusutan yang melanda percintaan kita

Mungkin ini semua
Tetap menjadi satu pertanyaan selagi hati belum ada kepastian
Oh mengapa seharusnya kita masih bersengketa,

Korus
Demi cintaku, demi cintamu jangan biarku terseksa,
Hembus nafasku, hembus nafasmu adalah udara yang sama
Kerna cintaku kerna cintamu sememangnya satu cinta..

Takkan terpisah..
Takkan terpisah..

Demi cintaku….
Demi cintamu….

Demi cintaku, demi cintamu jangan biarku terseksa
Hembus nafasku hembus nafasmu adalah udara yang sama
Kerna cintaku kerna cintamu sememangnya satu cinta…

Takkan terpisah
Takkan terpisah

Andainya kau tahu
Apa yang ada di dalam hatiku

Arghhhh (jeritan peminat fanatik). Suka-suka-suka. Black ni dari zaman mentor lagi suka dia, ehemm. Maksudnya suka suara dia, vokal dia dan lenggok suara dia. Rasanya semua lagu-lagu dia saya suka lah. Vokal Black ni mantap kot. Lirik pon best.

3. NOH SALLEH & AIZAT AMDAN - IN LOVE WITH YOU

Aaa..ku lebih tampan dari dia
Aaa..ku lebih segak dari dia
Kau inspirasi ku oh wanita
Ku akan pastikan kau bahagia


Dalam sepi senja ku sentiasa ada
Tahukah kau aku
In love with you


Aaa..pa pun -- yang ku berikan
Aaa..patah lagi intan berlian
Kecantikanmu membakar segala
Membara kita sampai ke syurga


Dalam sepi senja ku sentiasa ada
Tahukah kau aku
In love with you
I'm so in love with you
Ku amat mencintaimu
Uuu...


Dalam sepi senja ku sentiasa ada
Tahukah kau aku
In love with you
I'm so in love with you
Ku amat mencintaimu
Uuu..

Iii..'m so in love with you
Iii..'m so in love with you
Iii..'m so in love with you
Iii..'m so in love with you
Lagu ni bagi saya biasa-biasa jer. Tapi kalau ada rezeki depa berdua mana tahu kan.

4. HYPER ACT - HANYA AKU

Bersama janji kau sentuh rasa percaya
Hangat dinginmu mengundang rindu kecewa
Hanya aku dihuni sepi rasa kasihmu

[*] Hanya ku yang mencari
Rembulan masih ada
Mungkin seketika
Walau ku bahagia mengejar bayanganmu
Tak mungkin ku beroleh saat indah bersamamu
Hanya aku

Apakah mungkin berulang janji setia
Apa kan kekal ataupun menyambut duka
Dan dirimu di janji Sang Sempurna
Dan kecewa kini dipulih rasa kasihmu

Repeat [*]

Dihuni rasa rindu
Hanya ku yang mencari
Rembulan masih ada
Mungkin seketika
Walau ku bahagia mengejar bayanganmu
Tak mungkin ku beroleh saat indah bersamamu
Hanya aku

Dingin rasa kasihmu
Bagai bintang bersemi
Rindu janji bicara
Kekal selamanya
Walau sekadar mimpi
Tak pernah ku peduli
Selamanya kan ku pasti merindui dirimu
Hanya aku

Lagu yang jadi OST untuk cerita Teduhan Kasih. Ala-ala lagu rock jiwang 90-an. Suka jugak saya layan lagu macam nie.

5. STACY - BOSAN

Kelmarin ku lihat kau berenang gaya kuak dada
Kau berjalan megah sungguh sasa
Perasaan kau superman
Semalam ku dengar kau bercakap kosong
Tak berakhir
Kau memaki hamun orang lain
Perasaan kau superstar

Chorus
Tak sangka hanya sekelip mata ku jadi begini
Aku
Bo bo bo bo bosan
Aku bosan
Dengan bla bla bla
Bla bla bla
Mulutmu
Cukup malas aku
Dengar alasanmu
Kerna aku terlampau
Bo bo bo bo bosan
Mengapa agaknya ku menganggap
Kau berlagak kaya
Pakaian tak pernah bergaya
Namun ku tak percaya
Ataupun aku yang selalu suka
Bertukar angin
Bersifat tak pernah berpuas hati
Tak mungkin dan tak mungkin
Ulang Chorus
Aku bosan
Dengan wa wa wa wa wa
Mengada
Aku tak peduli
Biar kau dibuli
Kerna aku tak tahan
Bo bo bo bo bosan
Bosan dengan perwatakanmu ini
Bukan dengan fizikaliti
Kau ingat aku salah
Tapi aku
Selalu mengalah
Dengan kamu
Paling aku benci
Bila tawar hati
Jangan buat aku bo bo bo bo bosan

Suka  lagu rancak-rancak neh. Lagu stacy best-best terutamanya lagu Pelangi Senja tu.

6. HAFIZ - BAHAGIAMU DERITAKU


Ku dengar kau cinta sangat padanya
Ku dengar hatimu kini miliknya
Dia kan menjadi teman sehidup dan semati
Aku menjadi sahabatmu
Siksanya mengakui kau teman biasa
Terpaksa ku terima itu hakikatnya
Yang pasti aku tak mau lupakan cinta
Kau percik api membakar kenangan lama
Aku tak tahu menilai cintamu
Aku tak mampu pertahankan
Tinggalkanku, perlahan-lahan ku terima
Semakin ku sakit, semakin kau bahagia
Mengapakah aku jadi lemah
Sungguh ku tak sangka dia membawa jantungku bersamamu
Yang pasti aku tak mau lupakan cinta
Kau percik api membakar kenangan lama

Aku tak tahu menilai cintamu
Aku tak mampu pertahankan
Tinggalkanku, perlahan-lahan ku terima
Semakin ku sakit, semakin kau bahagia
Mengapakah aku jadi lemah
Sungguh ku tak sangka dia membawa jantungku bersamamu, bersamamu
Mengapakah aku jadi lemah
Sungguh ku tak sangka dia membawa jantungku bersamamu

Mesti korang masih ingat Hafiz nyanyi lagu Awan Nano dua tahun lepas kan. Sempoi je pakaian kan. Tapi lagu tu menang untuk Juara Lagu. Lagu tu memang best pon. Tengok video clip nak termenangis uollss. Sedey. Kemudian tahun lepas Hafiz menang pulak untuk lagu Ku Akui.

7. HAZAMA - PENGLIPUR LARA


Dua tiga kucing berlari
Mana nak sama dengan kucing belang
Dua tiga boleh ku cari
Apa nak hairan? Zaman macam sekarang

Buah Cempedak di luar pagar
Ambillah galah dan tolong jolokan
Kau berkasut ku berselipar
Apa nak hairan? Sama di sisi tuhan

Bukan aku nak sangkal kita handal
Kekadang yang bebal susah tampal
Mana boleh nak bedal
Kena berakal

Ku penglipur lara
Saja nak bercerita
Usahlah terasa
Jangan mudah melatah

Ku penglipur lara
Saja nak bercerita
Usahlah terasa
Fikir sebelum marah
Nanti kena jual

Ikan Kekek Mak ilui ilui
Ikan Gelama Mak ilai ilai
Gaya ranggi tiada, Adui!
Apa nak hairan? Janji cantik perangai

Pulau Pandan jauh ke tengah
Gunung Daik pula bercabang tiga
Kalau tak tahu jangan menambah
Apa nak hairan? Baik lu diam saja

Nang boti nang. Hei! Kui boti kui. Hei!
Cerminlah diri Lihat ke dalam
Nang boti nang. Hei! Kui boti kui. Hei!
Betulkan diri Lupa semalam
Nang boti nang. Hei! Kui boti kui. Hei!
Cerminlah diri Lihat ke dalam
Nang boti nang. Hei! Kui boti kui. Hei!
Betulkan diri Lupa semalam
Semalam yang hilang

Ku penglipur lara
Saja nak bercerita
Usahlah terasa
Jangan mudah melatah
Fikir sebelum marah
Nanti kena jual

Suka sangat suara Hazama neh. Lagu-lagu dia pon best-best. Best bagi telinga saya lah. Telinga korang tak tau lah.

8. JACLYN VICTOR - IKUT RENTAKKU


Jika mahu menjadi pacarku
Haruslah ikut rentakku dulu
Dulu bila kita bermula
Bukankah sudah ku kata
Jangan mengawal perhubungan
Engkau mahu ku serah diri
Bila nak bermanja kasih
Tapi sebelum itu renungkan

[*] Ku wanita berkerjaya
Punya impian dan cita
Tak bergantung harap untuk berdikari
Dan diriku hanya mampu
Luangkan masa tertentu
Bercengkerama dengan teman lelaki
[**] Jika mahu menjadi pacarku
Haruslah ikut rentakku dulu
Ku tak selesa dikawal selia
Dan didominasi hey! hey!
Sebelum kita melangkah jauh
Haruslah ikut rentakku dulu
Dari gerak-geriku diatur
Lebih baik solo oh! oh!
Usah timbulkan rasa curiga
Setiap kali ku tiada
Untuk menemani hari sepi
Kita dua insan yang dewasa
Perlu matang dalam cinta
Kenalah selalu memahami
Repeat [*] & [**]
Dengarkan kata-kataku
Tiada ragu-ragu
Ikut rentakku
Kau harus terima
Itulah hakikatnya
Ikut rentakku

Jaclyn ni saya takdelah minat sangat. Maybe suara dia tak kena dengan jiwa saya kot. Tapi ada jugak lagu dia yang saya suka dengar.

9. NAJWA LATIF FT. SLEEQ & SYAMKAMARUL - SAHABAT

[Najwa Latif]
Kau ada di kala ku suka
Di kala ku duka
Setiap tangisan dan juga ketawa
Kau ada di kala ku perlu
Setia menemaniku
Pegang erat tanganku bila aku jatuh
Kau lah yang selalu
Selalu menemaniku
Mendengar kisah pahit manis
Hidup ku
Kau lah yang di situ
Setia menunggu ku
Kau lah yang satu
Menjadi sahabatku
[Syam Kamarul]
Kau ada di kala ku jatuh
Di setiap bangunku
Terus menemaniku
Tanpa rasa jemu
Kau ada di setiap tawa
Di kala bahagia
Kau menjadi sahabatku
Selamanya
Kau lah yang selalu
Selalu menemaniku
Mendengar kisah pahit manis
Hidup ku
Kau lah yang di situ
Setia menunggu ku
Kau lah yang satu
Menjadi sahabatku
[Sleeq]
Yeah sahabatku
Tetap bersamamu jika kau perlukanku
Dan ku tak kaku tak kekok
Kalau sampai buntu kita belok yok (yok)
Berjangkit sesama seperti mengusik si melatar
Kau kau jangan kau melampau
Dan kalau siapa mengusik Najwa
Tolong bagitau aku tapau
[Najwa Latif dan Syam Kamarul]
Ku tahu ku kan selalu ada
Pada dirimu
Dan ku harap kau juga rasa begitu
Kau lah yang selalu
Selalu menemaniku
Mendengar kisah pahit manis
Hidup ku
Kau lah yang di situ
Setia menunggu ku
Kau lah yang satu
Menjadi
Kau lah yang selalu
Selalu menemaniku
Mendengar kisah pahit manis
Hidup ku
Kau lah yang di situ
Setia menunggu ku
Kau lah yang satu
Menjadi sahabatku
Sahabatku

Lagu nie fun-fun je bagi saya. Tapi best jer dengar bila melalui corong telinga neh.

10. AZLAN & TYPEWRITER - TANDA TANYA

Melangkah di lorong tak bernama
Bersandar di papan tanda
Matahari bertukar arahnya
Bergetar seluruh jiwa
Terbayangkan kesunyian
Walau tergantung tanda tanya
Chorus
Kau adalah misteri yang bernyawa
Melihat mendengar dan kau menghidup cinta
Kau seperti wangian sanubari
Dapat menghapuskan indera

Kata hati semakin berputar
Mengikutkan arah masa
Melintasi lopak di landasan
Mengukir satu makna
Ada lagi seribu jawapan
Yang tersangkut di fikiran
Walau bercampur tanda tanya
Ulang Chorus
Tak pernah ku
Aku berlari
Menembusi saat indah sejauh ini
Tak terhitung tidak terganti
Waktu ku lewati sampai akhir nanti
Biarkan saja mereka kan lupakan jawapan
Tapi yang pasti tetap teguh menanti
Mencari rahsia ini
Ulang Chorus
Bangkitkanlah semangat mimpi-mimpiku
Engkau dan aku tetap terus bersama
Untuk menghiasi warna
Jelaskanlah segalanya

Azlan ni suara punyalah tinggi. Kalau menang vokal terbaik pon aiollss setuju je kan. Lirik lagu dia pon suka sebab banyak perkara positif jer. Kadang-kadang ada jugak ayat misteri yang takbleh nak tafsir maksudnya. Heee.

11. ALYAH - KAU YANG TERINDAH


 Ku Disini Mengalunkan Rindu Yang Resah
Aku Disini Memuja Bayangmu
setiap Detik Degup Nadiku Hanya Untukmu
Cinta Membara Jiwa Gelora

Kau Yang Terindah Didalam Hidupku
Hanya Cintamu Mekar Selamanya
Tak Inginku Lagi Mencintai Yang Lain
Kau Telah Mengikatku Selamanya

Ku Disini Menantikan Janji Yang Hilang
Aku Disini Menghitung Harapan
Setiap Detik Tiap Nafasku Ada Cintamu
Bagai Semalam Semuanya Hilang
Kau Yang Terindah Didalam Hidupku
Hanya Cintamu Mekar Selamanya
Tak Inginku Lagi Mencintai Yang Lain
Kau Telah Mengikatku Selamanya
Ku Disini Menantikan Janji Yang Hilang
Aku Disini Menghitung Harapan
Setiap Detik Tiap Nafasku Ada Cintamu
Bagai Semalam Semuanya Hilang
Bagai Semalam Semuanya Hilang

Terpukau kalau dengar lagu dan suara Alyah ni. Meremang bulu roma bak hang. Hehe. Alyah suara pon mantop. Lagu-lagu dia pon banyak yang meletup. Eh, rasanya dulu Alyah penah menang gak Anugerah Juara Lagu. Tak silap saya lagu Kisah Hati. 

12. ALTIMET FT. AWI RAFAEL - KALAU AKU KAYA


Kalau aku kaya
Kalau aku kaya
[Altimet]
Aku nak gaya hidup aku berubah
Alangkah indah kalau dah tak susah
Jadi pemilik bukan sewa rumah
Makan tak habis minum tak sudah
Bil api air semua bayar awal
Tulis cek selamba tak risau batal
Masuk dalam bank semua melopong
Dalam akaun ada banyak 0 0 0 0 0

Dan kalau aku mampu
(jangan pening kepala, Aku betulkan semua lubang atas jalanraya)
Buat suka hati aku
(Kamu tak perlu risau, Aku beli semua pokok janji bumi kekal hijau)
[Awi Rafael]
Kalau aku kaya
Hari hari hari raya
Bil-bil jiran keluarga
Aku belanja selamba
Kalau aku kaya
Aku beli segalanya
Bungkuskan semua
Hadiahkan pada mama
Kalau aku kaya (kalau aku kaya,kalau aku kaya)
Kalau aku kaya (kalau aku kaya,kalau aku kaya)
[Altimet]
Aku gajikan driver
Nama dia Schumacher
Dia panggil aku sir
Aku panggil dia der
Der, tolong hantar mak aku pegi pasar
Belikan nasi lemak
Boss engkau dah lapar
Aku belikan Kim K, kain lebih
Pesan dia tolong tutup aurat, terima kasih
Beats by Dre
Next beat by’Ye
Tiap show pakai J’s
Hypeman aku Jay
Biar aku belanja, subsidi gula
Korang kena kencing manis tanggung rawatan semua
Pening apa semua benda aku yang sponsor
Kalau korang takut trafik kita naik helikopter
Dan kalau aku mampu
(jangan pening kepala, Aku betulkan semua lubang atas jalanraya)
Buat suka hati aku
(Korang tak perlu risau, Aku beli semua pokok janji bumi kekal hijau)
[Awi Rafael]
Kalau aku kaya
Hari hari hari raya
Bil-bil jiran keluarga
Aku belanja selamba
Kalau aku kaya
Aku beli segalanya
Bungkuskan semua
Hadiahkan pada mama
Aku beli serba satu (Heh aku beli dua)
Eleh aku angkat lima (Wei aku borong semua)
Bagitahu jiran lama (Sewa mereka kami taja)
Dan kalau anak-anaknya geliga (Kita bagi biasiswa)
Bila aku kaya
Bila aku kaya
Bila aku kaya
Bila aku kaya
Kaya,kaya
Bila aku kaya
Hari hari hari raya (hari-hari ha ha)
Bil-bil jiran keluarga
Aku belanja selamba (rileks-rileks semua aku belanja)
Bila aku kaya (Yea)
Aku beli segalanya (semua)
Bungkuskan semua (ha ha)
Hadiahkan pada mama (mama nak apa)
Bila aku kaya (Kita bukan pergi kedai kereta beli kereta)
Bila aku kaya (Kita pergi kedai kereta beli kedai kereta)
Bila aku kaya (bila aku kaya, bila aku kaya)
Bila aku kaya (bila aku kaya, haih bila lah nak kaya)
Kalau aku mampu
Buat suka hati aku

 Kalau aku kaya, hari-hari kot nyanyi lagu ni kan. Cukup 40hari betul-betul jadi kaya lah. Haha. Macam dah bagitahu atas tadi, saya suka la lagu-lagu versi cakap-cakap neh. Lirik dia kelakar betol.


Okey..so ramalan saya untuk Anugerah Juara Lagu 28 adalah :

Juara Lagu Ke 28
ALYAH - KAU YANG TERINDAH

Naib Juara Lagu Ke 28
HAFIZ - BAHAGIAMU DERITAKU

Tempat Ketiga Juara Lagu 28
BLACK - TAKKAN TERPISAH

Persembahan Terbaik
ALTIMET FT. AWI RAFAEL - KALAU AKU KAYA

Vokal Terbaik
HAZAMA - PENGLIPUR LARA


Persembahan terbaik tu sebenarnya tak leh ramal lagi kan sebab tak perform lagi. Kira persembahan terbaik dalam video clip la boley. Hehehehe.

P/S: Segala tulisan di atas hanyalah ramalan daripada saya sebagai peminat muzik Malaysia tiada kena mengena antara yang hidup dan yang mati.

1 comment:

  1. Alhamdulillah syukur.....Alyah pasti juara AJL 28 nanti....Undi Alyah untuk Persembahan Terbaik dn juga Penyanyi Wanita Popular ABPBH 2013........

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...