Para Pengikut..

Klik Me =)

Monday, 8 July 2013

Nasi ayam madu.

Salam uollss.

Haih. Kenapakah diriku semakin malas menulis ni. Tadi bukak akaun Nuffnang nampak ada beberapa ketul iklan sedang on going kan. Terus rasa kerajinan datang secara tiba-tiba. Haha. Motif kan orang nak bagi duit baru terhegeh-hegeh nak menaip. Hehe. Terima kasih Nuffnang. Malas-malas menaip entri baru yang meletop pun dia tetap gigih bagi upah. Hiks. Mekasih jugak kawan-kawan yang sudi menyinggah blog saya yang tak seberapa neh. Ewah. Siap wat ucapan lagi kan.

#Entri dah berhari-hari dalam draf.

Hari tu saya tiba-tiba je teringin nak buat nasi ayam. Bukan teringin nak makan sangat kan. Teringin nak buat. Hiks. Almaklumlah sejak-sejak duk rumah sendiri rajin benor godek-godek blog masakan kan. Jadi bila balik rumah teringat la. Tapi nak buat nasi ayam macam cerewet jer. Tapi mengighkan diri. Tak buat-tak tahu-tak belajo kan. Jadi mari kita menjenguk peti ais apa yang ada.

Ayam ada. Stok ayam memang sentiasa ada. Coz kalau malas nak masak nasi nak masak megi pon boleh buh ayam kan. Ayam available untuk sebarang masakan. Jadi better beli ayam berbanding ikan. Bagi saya lah kan. Owhh. Ikan kerisi dalam peti ais dah 3 minggu da. Huwaaa.

Saya masak ni pada hari Khamis lepas balik keje tu. Kebetulan hari tu asben balik lewat. So masa masa masak ni dia takde dan dia tak tahu pun saya nak masak nasi ayam. Konon-konon nak wat seperais la kan.

Hari tu mak mertua bagi sebotol madu. Jadi buatlah ayam madu.
Nasi. Motif letak bunga lawang atas tu ha?? Masa 1st trial ni saya tumis dengan butter.
Sup. Ampunkan saya. Sup saya sentiasa warna gelap sebab suka buh lada hitam banyak.
Kicap cair sikit. Tapi rasanya tetap malatopp. Puji kicap sendiri pon boley kan.

Ulam-ulam takde pon. Ai is malas nak turun beli salad dan tomato. Ada timun je. Pon dah mencukupi.


Siap da. Kemudian asben balik keje. Terus ngintai peti ais.

"Eh, ni ayam apa ni?" (Ayam yang saya perap tadi buh dalam peti ais dulu)
"Saja je. Ayam nak goreng la"
Haha. Kata nak wat seperais kan.

Pastu periuk tu pulak wap nasi ayam menyinggah hidung dia. Terus beliau bukak periuk..
"Khelass bini aku masak nasi ayam hari ni"

Hakhak. Alhamdulillah dah berjaya membunuh rasa 'buat nasi ayam tu cerewet'. Memang la agak kan. Tapi lepas masak dan dinikmati terus rasa nak buat lagi kannnnn.

Kemudian hari Sabtu tu buat lagi. Sebab sup tu ada lagi. SUP ADA LAGI OKEYY. Lauk selepas dua-tiga hari baru habis adalah perkara rutin kan. hehe. Kena cuba try test baru tahu mana terbaik. Guna apa terbaik kan. Kalau ikutkan macam-macam je resepi dihujung jari tuh. Tapi pandai-pandai la ubah ikut citarasa sendiri.


Alhamdulillah. Bukan senang nak tengok asben tambah nasi. Pasni nak try masak nasi minyak pulak. Daaa..


2 comments:

  1. x de resipi ke ?? hahaha.. :P

    ReplyDelete
  2. HH : Nak resepi sila google sendirik jojo. Haha.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...