Para Pengikut..

Wednesday 28 May 2014

Nikmat.

Salam uollss.

Pagi tadi dengar Tanyalah Ustaz. Topik hari ni pasal KUFUR NIKMAT. Kebetulan hari ni ustaz best yang bagi kuliah. Tapi tak ingat nama ustaz tu. Itulah cara kita nak sentiasa berfikiran positif dan berprasangka baik pada setiap perancangan yang Allah bagi ialah sentiasa dengar kuliah agama. #nasihatuntukdirisendirijugak

Dalam kuliah tadi ustaz ada cakap pasal nikmat ni. Dia banyak highlight dalam kehidupan berumahtangga la. Jangan kita menafikan 10 kebaikan suami dengan 1 kesalahan yang dia buat. Contohnya jangan sebab suami tak belikan hadiah anniversary terus kita tuduh dia tak hargai kita, tak cakna dengan kita. Sedangkan suami tu banyak berkorban dah untuk kita. Contoh saya reka neh. hehehe. Cuba lah bersyukur Tuhan dah bagi kita suami. Ada orang lain umur 40 pun belum dipertemukan jodoh.

Sama lah macam zuriat. Yes, yang ini nak highlight besar-besar. Khas untuk diri sendiri jugak. Jangan sebab kita takde zuriat lagi kita duk sedih-sedih mengenangkan nasib diri. Cuba fikir orang lain yang ada anak tapi dapat suami yang tak bertanggungjawab, contoh tak bagi nafkah ke, pukul anak isteri ke, atau dapat mak mertua yang tak suka kita ke. Kan. Sentiasa muhasabah diri dan bersangka baik dengan Allah. Apa yang Allah bagi, apa yang Allah lambatkan dan apa yang Allah tak bagi ada sebab-sebabnya.

Barulah kita akan sentiasa bersyukur dengan nikmat yang Allah bagi. Lagi ustaz cakap kita selalu mintak apa yang kita mahu, tapi Allah akan bagi apa yang kita perlu. Yang ni pandai-pandai la muhasabah diri sendiri. Kadang-kadang apa yang kita dapat yang kita tak suka itulah yang terbaik untuk kita.

Ciri-ciri orang yang kufur nikmat :
1. Sombong
2. Sentiasa melihat kekurangan
3. Miskin jiwa (sentiasa tak puas hati dengan orang)
4. Malas beribadat

Satu lagi kalau kita nak jadi orang yang sentiasa besyukur jangan tengok orang di atas kita, 
tapi tengok orang di bawah kita. Contohnya kalau kita rasa kita ni miskin pakai kereta second hand, kereta pulak asyik rosak jer sentiasa, cuba tengok orang lain yang tak mampu pakai kereta, pakai moto jer. Hari hujan habis basah lencun.

Kalau kita belum punya isteri atau suami tengok orang lain yang ada suami atau isteri tapi asyik tak sehaluan akhirnya bercerai.

Kalau belum punya anak, bukan kita jer. Mungkin kita belum punya anak tapi kita dan suami Alhamdulillah sihat. Mungkin ada di luar yang belum punya anak kerana ada penyakit atau memang tidak berpelung untuk ada anak dari rahim sendiri selamanya. Nauzubillah.

Kalau kita asyik stress dengan kerja. Fikirlah ada orang lain yang berapa kali tukar kerja kerana pelbagai masalah. Syukurlah.

Dan sebagainya lagi kan. Kadang-kadang kita tahu cuma kita perlu bertenang sekejap dan bermuhasabah diri semoga kita sentiasa menjadi orang yang bersyukur dengan nikmat.

Jom sama-sama 
=)

4 comments:

  1. nice story :)
    done following u
    jemput datang blog sy ye :)

    ReplyDelete
  2. perkongsian yg bagus ija.=)

    ReplyDelete
  3. Siti : tq drop here =)

    ReplyDelete
  4. oney : heee..sama2 saling ingat mengingati =)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...