Para Pengikut..

Tuesday 16 April 2013

Teknik macam mana nak bagi gambar lebih cantik

Salam uollss.

Motip kan nak bagi tajuk skema sebegitu. Dalam banyak-banyak entri kat belog saya neh antara yang paling ramai menerjah adalah entri tentang teknik nak hidupkan gambar kan. Kebanyakkannya google sampai ketemu post pasal entri tuh. Kebanyakkan gambar yang saya upload memang saya akan apply teknik tuh. Tapi tak semua gambar kan. Kalau gambar tu dah tak santek kalo kita apply pon makin tak santek kan #sadiss.

Ni contoh yang akan terjadi bila saya apply teknik tuh.

GAMBAR ASAL
Gambar ni diambil menggunakan camera hp jer. So, tak clear sangat kan. Kusam jer.



GAMBAR LEPAS EDIT
Jadi mari kita edit guna Adobe Photoshop.

Eh. Sukati jer bagi gambar sebelum dan selepas lepas tu tak nak share kan. nah ambik. Ni tutorial nya tau.


Nampak lain kan gambar diatas. Kemudian ada someone tanya saya
 "Gigihnya awak edit setiap gambar la yek?"

Haruslah tak kan. Jadi saya setting siap-siap Action untuk 'menghidupkan' gambar neh. So klik je Play dia akan edit otomatik. Hiksss.


Sebenarnya banyak je software lain diluar yang senang-mudah tapi saya lebih prefer Photoshop la kan. Mekasih Photoshop.



4 comments:

  1. i mmg sangat2 lemah la bab2 gini la ! jenuh suami i dok ajarrr...

    ReplyDelete
  2. menarik! tapi jijah xde sofware adobe photoshop ni.. best gak guna kan..

    ReplyDelete
  3. Mama Iqy : Hehe..upah je suami u buatkan. Muahaha..

    ReplyDelete
  4. Jijah : Hee..kena ada photoshop dlu la yunk. Best jugak bagi kita =)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...